onsdag 21. januar 2009

Ikke-sokke-strikker, hjelmlue og jammen ble det et antrekk av det!

Planen var å strikke lue og sokker til jakken med rundfelling, som jeg ble ferdig med for et par uker siden. Fornøyd snuppe i jakken sin.

Så begynner jakten på et sokkemønster og et luemønster jeg vil bruke.
Jeg har for lenge siden innsett at sokker er ikke min greie. Jeg synes rett og slett det er gørr kjedelig å strikke! Og når man endelig har tatt seg så mye sammen at man har klart å strikke en sokk, ja, da må man jammen meg strikk en til! Det er der min lyst og vilje butter imot.
Men, jeg hadde bestemt at et par sokker til tulla skulle det bli.
Valget mitt falt på spiralsokker/snurresokker eller voksesokker som de også bli kalt. Av den enkle grunn at de skulle vare lenge. (så slipper jeg strikke nye på lang, lang tid)

Jeg fikk slept meg gjennom begge sokkene, med dårlige filmer som heiagjeng.

Så var det lua. Først tenkte jeg djevellue med striper i alle tre fargene.
Men, etter litt ravelry-søk og bloggbesøk, falt valget på nøstebarn sin hjelmlue.
Jeg hadde aldri strikket fletter før, og etter de gørr-kjedelige sokkene, ville jeg gjerne strikke litt mer mønster, og noe nytt som jeg ikke har strikket før.
Ergo, luen ble lagt opp.
Halvveis opp på halsen fant jeg ut at jeg hadde vridd strikketøyet. Haha.
På'n igjen på nytt.
Underveis på lua begynte jeg å fundere på hvorfor i all verden det skulle strikkes i så mange deler? Først to sidestykker, deretter fletten, som skal syes sammen med sidestykkene, før ribben rundt ansiktet skulle strikkes.
Det måtte da kunne finnes en enklere måte å strikke denne hjelmen på?
Nuvel, jeg gledet meg til å strikke fletten, og så for meg en liten ny erfaring innen strikkekunsten.
Hvorfor i all verden har jeg innbildt meg at fletter var avanserte greier?
Dette var kanskje ikke de største og mest avanserte flettene, men likevel..

Lua ble sydd sammen, fletten ble jeg fornøyd med, og hjelmen satt som et skudd.
Mens jeg drev å strikket på hjelmen, sa jeg til meg selv at jeg kom nok ikke til å strikke flere av denne.. Litt (mye!) skuffet over hvor enkelt det var å strikke fletter, litt irritert over all sammensyingen, og kanskje er det mørketiden som har tatt grep om meg.

Etter dagens kjøre og trilletur, hvor lua var i bruk, så jeg litt annerledes på det.
Lua sitter perfekt, den varmer alle steder den skal varme, og den er pen.
Kanskje var det også solen som tittet frem et lite øyeblikk som fikk meg over på andre tanker.
Så da gjenstår det å se, om det kommer flere hjelmluer fra nøstebarn på pinnene.

Litt kaldt og surt ute.

Fakta:
Garn: Sach#&""!!%% extra merino.
Pinner: Bambus nr 3.
Sokkeoppskrift: Spiralsokker Drops design
Hjelmlue: Fra nøstebarn sine oppskrifter.


Og jammen ble det ikke et helt lite antrekk av det!:-)


Nå har storesøster spurt om (forlangt at) mamma strikker noe til henne. Så da begynner jakten på den perfekte ting å strikke.
Hun har klar formening om hva hun vil ha. Så da får vi se hvem som til slutt får viljen sin.
Uansett skal blogger beskues, ravelriet gjennomsøkes og inspirasjon hentes rundtom, før maskene legges opp til den oppskriften som storesøster har lagt klar ved siden av meg her..
Hihi.

34 kommentarer:

amylin sa...

Så fint sett. Den lua satt veldig godt! Ha en kreativ uke!

Linda sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Linda sa...

Kjempeflott sett!! snurresokkene er jo geniale, lua ser kjempegod ut og jakken er flott

Anonym sa...

Knallfint sett til Veslemor. Koselig bildet av henne i farta på gulvet.

Anonym sa...

Så fine ting du har tryllet frem.Joda fletter er da ikke så vanskelig..... Når man kan det:-)

Anonym sa...

Det ble et veldig fint sett, Torill.

Jeg har ventet på å bli bitt av sokkebasillen i et par år nå, men det kan se ut som om jeg er immun. Kanskje spiralsokker kan være et kompromiss.

Anonym sa...

Det ble jo et flott antrekk tilsammen da. Artig å lese om hvordan det ble til. Jeg liker å strikke sokker jeg, men ikke spiralsokker. Det synes jeg er kjedelig, bare rundt og rundt. Og så bommer jeg alltid med forskyvningen av masker så jeg må rekke opp igjen...

Å diskutere mønster med litt store jenter er fånyttes. Tro meg, jeg har prøvd. *erfaren*

Anonym sa...

Kjempeflott antrekk du har strikket. Lillesnuppa di er så nydelig at.

Unknown sa...

Hei på deg..
herlig prinsesse i flott strikke sett... Ja, så er det og strikke til neste prinsesse da...

Unknown sa...

Nydelig sett og en utrolig skjønn lita snuppe :-)
Ha en flott dag

Anonym sa...

Så nydelig det settet ble!!
Skjønne prinsesser må jo ha sånt å pynte seg i.
Gleder meg til å se hva storesøster skal få :)

Vibecke sa...

Spent på hva storetulla forlanger. Er vel enig i at det må være hennes tur igjen nå, hihi :)

Spiralsokkene har vi 3 par av her. Har brukt de nesten hver gang vi har vært ute, enten på føtter eller fingre. Og første gang vi brukte dem var 5. april i fjor...på tur rundt sykehuset. (altså den første vognturen vår noensinne!) De har vært uvurderlige og varer lenge.

Lua kan jeg bare si at jeg ble missunnelig på!!! Den var knallfin!

Cloudberry sa...

Nydelig sett!

Solveig sa...

Nydelig sett og ei herlig lita jente! Veldig fin rosafarge du har brukt. Lua ser ut til å være verdt strevet.

Irene sa...

Det ble et lekkert antrekk !

Anonym sa...

Sånne luer har jeg strikket noen av, og de er fantastiske i bruk :) Spiralsokker må jeg innrømme er kjedelige å strikke, synes aldri de blir lange nok ;) Så her har du da gjort en bra jobb! Veldig fint sett tilsammen og det kler den skjønne tulla så godt....

mono sa...

Så nydelig et sett!! =)
Og nydelig tulle, såklart! =)

Monstermønster sa...

Kjempefint sammen som sett, du minte meg på å være litt mer bevisst på å lage noe sett-aktig, jeg har en tendens til å velge så mange forskjellige farger, og etterpå ønske meg litt mer helhet.

Og hjelmlua er digg i bruk, og klønete monteringsmessig. Jeg endte med å hælfelle den sammen, i irritasjon over all syinga.

Anonym sa...

Jeg smelta jo helt her! Skjønt sett til den skjønne tulla deres.

Anonym sa...

Flott sett! Fant du ut om lua kunne strikkes på en enklere måte?

Torhild Reidardatter sa...

Det blev til et flot antræk til tullemor. Jeg elsker at strikke sokker:-)) - men meget andet er ógså sjovt. OG nogle ganger kan man undre sig over antal dele et arbejde skal strikkes i???!!!! men den blev flot og en hjælm til småbørn er absolut at foretrække. De dækker alt godt til ( små ører og hals/hage)
God strikke week-end

turvid sa...

Utrolig søt den snuppa di!

Riktig god helg!

Linda sa...

Nydelige ting du strikker til lillejenta di! Har prøvd å få tak i det lekre garnet (Hjertegarn Merinosilk ) du brukte til babyribben, men finner ikke det. Har vært på Bogerud Gunerius. Hvor fikk du tak i det? Kan det bestilles på nett?

Hønehuset sa...

Strikkelilja: Jeg fikk tak i det gjennom ei snill hobbydame som kjøpte det på sin lokale Bogerud.
Tror det er noen danske netbutikker som har det, men jeg fikk som sagt hjelp:-)

Anonym sa...

Kjempefine labber og lue! Varmer nok frøkna godt tenker jeg :)

Fru Keilegavlen sa...

Nydeleg sett!! Ser ut til å vere ein veldig god passform på den hua!!
Og ei nydeleg tulle du har!! Ynskjer deg og dine ei fortsatt flott helg!

Linda sa...

Hei igjen! Ble litt ivrig etter å prøve å strikke en slik babyribb som du strikket til jenta di, så jeg bestilte meg oppskrift fra design-club. Men skjønner ikke helt oppskriften, vet ikke om det er fordi det er på dansk (selv om det å lese dansk ikke er like håpløst som å forstå muntlig dansk!!) Tror du det blir enklere å forstå instruksene etter hvert som man setter i gang? Har bare strikket raglanfelling en gang før, og da var det godt beskrevt hvordan det skulle gjøres, på norsk.. Har kun strikket etter norske oppskrifter før..

Ha en god søndag!

Hønehuset sa...

Strikkelilja: Det er en veldig grei oppskrift. Du får bare begynne, så kan du jo spørre underveis om du sitter fast. Men som regel går det av seg selv når man først bare har begynt:-)
Mailen min: torill(att)valmestad(dott)net.

Anita sa...

Nå har jeg kikket gjennom hele bloggen din, og du lager bare sååååå masse fint! Blir inspirert til litt strikking, men det skal jeg IKKe! KOs deg masse! Og ha en flott uke!

Knitgirl sa...

Åh så nydelig hun er!!!Og klærne du har lagd passet jo perfekt!

Petunia sa...

Kjempefint sett! Likte spesielt godt sokkene og luen:) Og så fargen da. Jeg har bare hatt gutter og det har gått mye i alle nyanser av blåtoner. Nå får vi satse på noen "rosa barnebarn";)

Anonym sa...

Nydelig sett på en herlig jente.
kjempekoselig side du har, masse flott til glede og inspirasjon.

Anonym sa...

Så mye fint du har strikket.Det ene flotte plagget etter det andre.Den barnelua og den flotte halsen er skjønn,,og den nydelige tulla er jo søt også.:))

frøken ij sa...

Flott sett du har strikket. God helg! :)