tirsdag 2. september 2008

Oppskrift på ribbestrikket ullbukse.


Jeg liker ribbestrikkede ullbukser. Og siden jeg liker å strikke de ovenfra og ned, måtte jeg lage meg en oppskrift.
Her er den, håper du kan ha glede av den også.

Garn: Buksen strikkes i dobbel totråders garn.
F.eks 2 tråder nøstebarnull eller 2 tråder alpakka.
Pinner: 3,5
Str: 6 mnd- ca 2 år

Legg opp 84m, strikk ribb i 6 cm. Lag buksen høyere bak ved å strikke
6 m forbi midt bak, snu og strikk tilbake 12m, snu og strikk tilbake 18m. Fortsett med å strikke 6 m mer for hver snuing, til det er snudd 4 ggr på hver side av midt bak.
Strikk ribb videre til arbeidet måler 10-12 cm.

Deretter økes det på hver side av 3 rett midt foran, de tre første økningene strikkes rett, de tre neste strikkes vrang osv.
Øk på annenhver omgang totalt 12 ggr. (108m)
Etter alle økningene måler arbeidet ca 22 cm.
På neste omgang felles 5 m midt foran og 5 m midt bak, og hvert ben strikkes for seg.
Bena:
Sett m på det ene benet på hjelpepinner eller ekstra tråd.
Fordel m på det andre benet på 4 pinner =49m.
Fortsett å strikke rundt i ribb, samtidig som de fire vr på innsiden av benet felles til 3 vr.
Strikk så langt du vil ha benet.24-30 cm.
Fell løst av r over r og vr over vr.
Strikk andre benet på samme måte.
Sy åpningen mellom bena, brett de øverste 2 cm i livet inn mot vranga og sy fast, tre en strikk i løpegangen.
Voila! En ullbukse som varer leenge!

Min bukse veier 118g med strikk, og er strikket av rester,
Øverste delen er strikket av finull og merino-silke. Bena av alpakka.

6 kommentarer:

Vibecke sa...

Er du tankeleser eller?? Jeg tenkte at jeg skulle strikke en ribbebukse før jeg begynner på nøstebarndressen, evt samtidig. Har noe rosa alpakka liggende som jeg enentlig skulle heklet rundt mor signe teppet mitt....

sofen sa...

Hei!
Siden du la meg til som venn på Ravelry, måtte jeg jo inn og kikke på bloggen din. Og nå har jeg lest alt. Og ledd. Og kost meg. Og blitt rørt til tårer. Og blitt imponert.

Du verden for en koselig blogg! Og for noen herlige farger du har strikket alt det nydelige til det lille vidunderet ditt i!

Tusen takk for en veldig god liten time her i kveld!

Klem fra sofen på Nøtterøy.

Anonym sa...

Flott bukse. Så lurt med ovenfra-og-ned-mønster, da er det enkelt å forlenge bena senere!
God helg! :-)

Anonym sa...

Takk for kjekk oppskrift - det er tiden for praktiske barneplagg nå!!

Anonym sa...

Hei, har lest litt av bloggen din nå og du er så flink! Alt det du rekker å strikke oppi oppussing og tre barn; jeg er helt imponert. Selv strikker jeg gjerne, men det går ikke så fort.

Har ei ullbukse til vår tulle som er 2 år, lik denne og strikket på samme måte. Den er lang nok i beina, problemet er at den er blitt knapp over rompa. Har du noen råd? Går det an å ta opp opplegget, sette i pinner og strikke andre veien? Kanskje litt vel kreativt forslag, men jeg ser egentlig ikke at det ikke skulle gå an. Men vil ikke prøve og risikere å mislykkes.

Har hørt om å strikke nytt stykke og maske det sammen med det gamle, men jeg vet ikke hvordan man gjør det heller.

Kan du være så snill å hjelpe?

Hilsen Elin

Hønehuset sa...

Hei Elin!
Jeg tror jeg hadde tatt opp opplegget og lagt ut flere masker i skrittet.
Hvis jeg ikke hadde orket det, hadde jeg sikkert dratt frem symaskin og sydd en klippesøm nedover rompa ned til skrittet, for deretter å klippe opp, og felle inn en ullapp. Gjerne sydd på en skinnlapp i rompa etterpå for å sjule mine kreative anfall.. hehe.