tirsdag 2. september 2008

Lage noe til de premature.

I forbindelse med kampanjen "Sy, strikk og hekle til premature", har jeg oversatt oppskriften i denne bloggen.
Med tilatelse fra Carissa, som har laget oppskriften til disse luene, legger jeg de ut her på bloggen.
Hun var glad for å høre at de kunne brukes av babyer i Norge også:-)

Har du noe du gjerne vil gi til prematuravdelinger rundt i Norge, kikk inn på denne siden, eller send meg en mail, så leverer jeg på SIV.

Mailen min er: torill(alfakrøll)valmestad(dott)net.


Prematurluer av Carissa Knits.
Garn: Superwash ullgarn eller annet garn som passer til pinner 3-3.5
Pinner: strømpepinner og liten rundpinne 3-3.5
Str: 29-30 cm i omkrets, avhengig av garnet.

MØNSTER:
Legg opp 72 masker og fordel de på fire pinner.
Strikk rundt, pass på at ikke strikketøyet er vridd.
Strikk 6 omganger 2 rett og 2 vrang .


Lue med hullmønster:
1-3: rett
4:*1 rett, strikk 2 sammen, kast, 3 rett.* gjenta ut omg.
5-7: rett.
8: *4 rett, strikk 2 sammen, kast* gjenta ut omg.
Gjenta runde 1-8 to ganger til.
Fortsett med fellingen som beskrevet nedenfor.


Lue med hjerter:
1-3: rett
4: *6 rett, 1 vr, 5 rett.* Gjenta ut omg.
5: *5 rett [1 vr, 1 rett] to ggr, 3 rett* Gjenta ut omg.
6: *4 rett, [1vr,1r] 3 ggr, 2 rett* gjenta ut omg.
7,9 og 11: *3 rett, [1vr,1r]4 ggr, 1 rett* gjenta ut omg.
8 og 10: *2 rett[1vr,1r]fem ggr, * gjenta ut omg.
12: *4 rett[1vr,3r]to ggr* gjenta ut omg.
Strikk rett 12 runder til.
Fortsett med fellingen som beskrevet nedenfor.



Lue med diamanter:
1-3: rett
4 og 12: *6r,1vr,5r* gjenta ut omg.
5 og 11: *5r,1vr,1r,1vr,4r* gjenta ut omg.
6 og 10: *4r,1vr,4r,1vr,3r* gjenta ut omg.
7 og 9: *3r,1vr,5r,1vr,2r* gjenta ut omg.
8: *2r,1vr,7r,1vr,1r* gjenta ut omg.
Strikk rett 12 runder til.
Fortsett med fellingen som beskrevet nedenfor.

Felling på luen med hullmønster, hjerter og diamanter:
Runde 1 og annenhver runde strikkes uten felling.
2: *4r,strikk to sammen* gjenta ut omg =60m
4: *3r,strikk to sammen* gjenta ut omg =48m
6: *2r, strikk to sammen* gjenta ut omg =36m
8: *1r, strikk to sammen* gjenta ut omg = 24 m
10: strikk to og to sammen ut omg. = 12 m
Strikk en runde uten felling, kutt tråden og trekk den gjennom gjenstående masker, stram til og fest trådender.

Stripete lue:
Legg opp 72 masker, fordel på 4 pinner.Strikk ribb med 2r og 2vr, 6 runder.Strikk to runder med hver farge. Totalt 24 runder over ribben.Fell som ovenfor.

Ribblue:
Legg opp 72 masker, og fordel på 4 pinner.Strikk ribb med 2 rett og 2 vrang, 30 runder.
Felling:
1:*2r,2vr,2r,2vr sammen* gjenta ut omg -63m
2: *2r,2vr,2r,1vr*
3: *2r,2vr,1r,2vr sammen* gjenta ut omg -54m
4: *2r,2vr,1r,1vr*
5: *2r,2vr,2vr sammen* gjenta ut omg – 45m6: *2r,3vr*
7: *2r,1vr,2vr sammen* gjenta ut omg -36m
8: *2r,2vr*
9: *2r sammen, 2vr sammen* gjenta ut omg – 18 m
10: *1r,1vr*
11: *2r sammen* - 9 m
Bryt garnet og trekk det gjennom resterende maskene, stram til og fest trådendene godt.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint at du har oversatt oppskriftene. Det er mange som ikke tør å strikke etter engelske oppskrifter, så nå kan de også hjelpe noen små :)

Anonym sa...

Rikshospitalet ja.. det var dramatisk for oss også, men med et fullbårent barn på over 3 kilo.
Masse ledninger, masse styr, masse angst, operasjoner, og alle de andre en traff der borte...
Jeg glemmer ut at det var som det var innimellom, men på minnedager, som en fødselsdag er, kommer jeg på det. Og nå er det konfirmasjonen som står for tur. Oj oj oj.... da kommer jeg til å grine.
Jeg har et bilde jeg har tatt av henne, etter hun våknet etter en alvorlig operasjon. Da var det engler over sengen hennes. Gjett om jeg var skuffet da jeg fremkalte bildene, at ikke engelen viste på bildet...

Klem til deg fra meg.

Vibecke sa...

Så søte luer!

Unknown sa...

Takk for flotte oppskrifter :)

Carina Olaisen sa...

tusen takk for at du deler med oss andre. har allerede laget 2 lue som skal t UNN Tromsø

Hilde sa...

Tusen takk for flotte oppskrifter :) Har lett en del etter lueoppskrifter for premature barn. Jeg, mamma og datteren min strikker til prematuravdelingen ved sykehuset i Bodø. Vi bruker litt dokkeklæroppskrifter, men luene har vi liksom ikke blitt komfortable med. Disse oppskriftene derimot, er perfekte :) Og enkle å leke og eksperimentere med! Igjen: tusen takk :)

Anonym sa...

Tusen takk for flotte og gode oppskrifter!

Jeg har ringt prematuravdelingen på UNN Tromsø for å spørre om de tar imot. De hadde ikke hørt om Amanda- eller andre strikkeprosjekter til premature. Ser at Carina Olaisen leverer dit; hvem er kontaktperson der, og vet du om de ønsker flere leveranser, evt organisering av flere som strikker til premature barn?

På forhånd takk for svar! :-)

Hønehuset sa...

Hei Anonym!
Jeg vet ikke hvor ellers jeg skal svare deg, så jeg svarer her.
Det er mange privatpersoner som strikker prematurklær og leverer personlig til avdelingene som ligger nærmest der de selv bor. Dette går fint an, man bare ringer og spør om de vil ta imot og hva slags garn etc de vil ha.

Jeg tar imot og levere til SIV for de som ikke har andre å levere det til.
Amandaprosjektet kan du også ta kontakt med, de leverer sikkert for deg om du ønsker dette.

Mvh, Torill

Anonym sa...

Hei,
anonym som vil strikke ting til UNN. Hører rykter om at man kan levere direkte til Hege på Bundingen (Jekta i Tromsø)eller ta kontakt med Mariann Karlsen Brattsti via Facebook. Mariann er kontaktperson i Tromsø for "Strikkeverden" sitt NFI prosjekt.

Tamaras sa...

Tuddelidu her har du meg Mariann Brattsti :-) Leverer du til Bundingen så henter jeg der.
Har allerede vært og hentet noen poser :-)

Anonym sa...

Hei!
Så flott at du har oversatt engelske oppskrifter.
Jeg har strikket og levert til Amanda-prosjektet, men nå ser jeg at du har levert til Siv her i Tønsberg. Det er jo lettere når jeg bor her. Vet du om de tar imot mer på Siv? Eventuellt hva, hva slags garn osv?

Marianne Cecilia sa...

Hei! veldig fine oppskrifter du har.Jeg er med i amandaprosjekte og lurte på om jeg kan videre formidle oppskriftene på bloggen min og referere til deg. Jeg har foresten oppdaget at det er en feil i oppskriften din på diamant lua. Omgang 6 og 10 skal være slik: *4r,1vr,3r,1vr,3r* gjenta ut omg.

Kjempe fine oppskrifter :D

Anonym sa...

Takker så mye for flotte oppskrifter på luer til premature. Har strikket alle variantene og de ble kjempefine. Skal leveres sammen med tubesokker til barselavdelingen i Bodø :-)
Trude

Sølvis blog sa...

Takk for flotte oppskrifter. Nå har jeg printa dem ut her,og skal strikke noen luer i lag med jentene mine.

Anonym sa...

rlicpnpj

qfpbmx3b

f39s020t9d

fxj7a90d

bh0dw77b

Anonym sa...

dh9a6jn7

i5djudv9

f54yewr4t536

nnfawez5

jkmso23e

Anonym sa...

Fine oppskrifter!!! I Bergen tar dei i mot prematurstrikk på bystasjonen. 😊

Anonym sa...

Fine oppskrifter!!! I Bergen tar dei i mot prematurstrikk på bystasjonen. 😊