fredag 18. februar 2011

Sleksforskning:-)

Slekt og historie har alltid vært et stort interesseomeråde for meg, og i tidligere år har jeg skrevet ned masse historier om familien min, gårdene som fortsatt finnes i slekten og navn på forfedrene mine som de gamle i familien fortsatt husket.

Etterhvert begynte jeg å reise rundt for å finne info i kirkebøker og andre skrevne materialer, men da ungene kom, tok det altfor mye tid.


Etterhvert som ting ble digitalisert, kunne jeg sitte hjemme på pc'n og finne ut det meste jeg trengte.
Og nå er det stadig nye ting som blir lagt ut, som gjør det lettere for oss å komme videre i slekten.
Med en svigermor som er guru innen slektsforskning, og nye tilgjengelige arkiver har slektsforskningen fått et oppløft igjen, og ekstra gøy er det å komme videre på grener som jeg tidligere har stått fast.
Så det gjør jeg nå, graver meg ned i gamle kirkebøker og bygdebøker.

Samle bilder av gamle generasjoner, kopierer fra eldre familiemedlemmer som fortsatt husker navn og ansikter. Når de har levd opp mot 100 år, sier det seg selv at de er et oppkomme av informasjon og kunnskap som er viktig å få skrevet ned for videre generasjoner.Her er min farmor og farfar en fin soldag i mai for et par år siden.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

En av mine store hobbyer også! Er så heldig at to grener kommer fra en stor og kjent familie og da finnes det digre slektsbøker man kan fråtse i flere hundreår tilbake. Ellers så er det søking i kirkebøker på nett som gjelder, og i tillegg har digitalarkivet vært til stor hjelp :)
Ha en fin helg!